hits

desember 2014

Barn frarves skolegang

Den siste uka har jeg reist p kryss og tvers i Colombias konfliktomrder og sett hvor ille det er nr barn fratas retten til utdanning. Det er derfor rets fredspris til Malala Youzafzai og Kailash Satyarthi er s viktig.

Den siste uken har jeg beskt Flyktninghjelpens programmer i Colombia. Foto: Flyktninghjelpen

De siste dagene har jeg truffet mange barn som ikke har ftt g p skole som flge av den 50 r lange konflikten i Colombia. Millioner av barn er drevet p flukt fra sine hjem. De fleste av disse barna har mistet flere r med skolegang fordi det ikke var noen skole til ta imot dem i de slumomrdene de mtte flykte til. Men dette er ikke det eneste problemet. Skoler misbrukes og okkuperes ogs av hren eller av andre vpnede grupper. Foreldre og barn er fortvilet over at de ikke lenger kan bruke skolene til sitt opprinnelige forml.

I nordst beskte vi den lille byen San Calixto. Der er krigshandlingene spesielt harde og skolen ligger ved politistasjon. Politiet blir stadig angrepet av geriljaen og dermed blir skolen og boligene i samme nabolag rammet. Dette skaper en uholdbar utrygghet blant barna og lrerne. Jeg har ogs vrt i andre enden av Colombia, i Cauca-provinsen, hvor mange skoler blir misbrukt som tilholdssted for regjerings-soldatene. Dette er veldokumentert, men likevel avviser sentrale myndigheter i hovedstaden Bogota at soldatene fortrenger barna fra skolene.

Den langvarige vpnede konflikten har gjort Colombia til et av de land i verden hvor det er farligst for barn g p skole i dag. Men Colombia er dessverre ikke alene, ogs i Gaza, Irak, Afghanistan, Somalia, Sr-Sudan og Den sentralafrikanske republikk har brutal krigfring rammet barns skolegang hardt det siste ret. Aller verst er situasjonen for Syrias barn. Tusenvis av syriske skoler er delagte og 2,8 millioner syriske barn gr ikke p skole. Bare i nabolandet Libanon lever 300 000 syriske flyktningbarn uten noen form for skoletilbud. Mange av disse barna har ikke gtt p skolen siden borgerkrigen startet.

Mange barn har mttet flykte p grunn av konflikten i Colombia. Foto: Flyktninghjelpen

2014 gr inn i historiebkene som et r der krig og konflikt har frarvet stadig flere barn skolegang. Det siste ret har angrep mot skolebarn, lrere, skoler og militr bruk av skoler kt. Angrepene er blitt mer systematiske og vi ser ogs en kt tendens til at vpnede grupper tar i bruk skolebygg, slik som i Colombia. Foreldre m velge mellom holde barna hjemme, eller sende dem p skolen i frykt for deres liv. P verdensbasis str n over 28 millioner barn i konfliktomrder uten noe skoletilbud. I ra som kommer blir det en hovedjobb f disse barna tilbake p skolen

I Colombia har jeg sett hvor viktig det er satse p utdanning. Det gir nytt hp. Det har gjort inntrykk se gleden colombiansk ungdom viste da de gjennom Flyktninghjelpen fikk tilgang til skolegang igjen, ofte etter flere rs avbrudd. Vi har gjort et krafttak og satset p yrkesopplring, tilpasset undervisning for barn, samt opplring av unge ledere blant de fordrevne. Slike tilbud gjr hele gruppen av fordrevne bedre i stand til tale sin egen sak og fremme egne rettigheter.

Disse to guttene gr p skole gjennom Flyktninghjelpen i Cauca-regionen i Colombia. Foto: Flyktninghjelpen.

I krig og krisetid har utdanning en enorm positiv ringvirkning. Ikke bare gir det barna ei framtid, men det gir ogs kt trygghet fordi barna ikke like lett blir rekruttert av hrer og geriljagrupper som soldater. Men framfor alt skaper det hp hos bde barna og deres foreldre i den fortvilte situasjonen de befinner seg i. Det er dette som er forklaringen p at flyktninger ofte ber om utdanning til barna framfor andre livsndvendigheter.

Til tross for at vi vet dette, satses det altfor lite p sikre barn p flukt utdanning. Kun 1,9 prosent av alle humanitre midler gr til utdanning i kriser. Det er halvparten av FNs og humanitre partneres vedtatte ml fra 2010 om minst 4 prosent. Det er penbart at en strre andel av humanitre midler m settes av til utdanning i kriser, men i tillegg m vi som jobber i de humanitre organisasjonene bli bedre p komme raskt i gang med utdanning nr en krise oppstr slik at barn ikke mister for mye skolegang. Det er grunn til hilse regjeringen Solbergs satsing p utdanning i krise velkommen.

Utdanning er en forutsetning for forsoning mellom grupper som har gjort hverandre mye vondt. kt utdanning gir frre barnesoldater, mindre vold og arbeidslshet. Utdanning kan bringe fred og fremtidstro der det ellers er fortvilelse og frustrasjon. Derfor m vi lytte til Malalas Youzafzai og Kailash Satyarthis budskap. Men for at rets fredspris skal bli virkelig viktig for millioner av barn, m ord flge handling slik at vi fr de krigsrammede barna tilbake p skolebenken.